Monday, October 22, 2012

Kelas Bahasa ‘Ammi Sesi 2012/2013M


Bagi membantu warga BKPBDK yang baru pertama kali menjejakkan kaki ke Bumi Anbiyaa’, sebuah kelas bimbingan khas yang dinamakan Kelas Bahasa ‘Ammi, telah diadakan pada hari Isnin, 22hb Oktober 2012M yang lalu, bertempat di Markas Putera. Kelas yang diselenggarakan oleh Unit Pelajaran dan Penerangan, BKPBDK, ini telah diadakan bagi memperkenalkan dan memberi serba-sedikit pendedahan kepada para mustagideen dan mustagidaat tentang Bahasa ‘Ammi Mesir, atau lebih dikenali di kalangan orang ketani sebagai ‘bahasa pasar Mesir’.
Ustaz Mohammad Nazerul Wafiq bin Haji Mohammad Hussin,
salah seorang daripada tiga mu’allim telah dijemput untuk
mengongsikan pelajaran-pelajaran pada hari tersebut
Seramai tiga orang mu’allim telah dijemput untuk mengongsikan pelajaran-pelajaran pada hari tersebut. Mereka adalah Ustaz Mohammad Nazerul Wafiq bin Haji Mohammad Hussin, Ustaz Ak. Md. Daud bin Pg. Matassan dan Ustazah Nasriah binti Ruslan.

Kelas pada hari tersebut telah dimulakan dengan bacaan Ummul Kitab; Surah Al-Faatihah dan bacaan Doa Selamat yang dipimpin oleh Ustaz Hazwan bin Haji Salim.

Sesi pembelajaran pada hari tu antara lain mengongsikan kaedah-kaedah pemakaian Bahasa ‘Ammi Mesir antaranya: penukaran sebutan huruf, penukaran kata ganti nama diri dalam Bahasa ‘Ammi Mesir, penukaran dan pertambahan huruf pada kata-kata kerja, perubahan baris pada kalimah-kalimah Bahasa Arab ‘Ammi Mesir, sebutan-sebutan nombor, kaedah penyebutan waktu dan sebagainya.

Para mu’allim juga telah berkesudian mengongsikan sedikit tips untuk melancarkan Bahasa Arab ‘Ammi Mesir kepada hadirin yang menyertai kelas pada hari tersebut.

Pembelajaran diakhiri dengan penyampaian sijil-sijil kepada para mu’allim. Doa penutup kemudian dibacakan oleh Ustaz Hazwan bin Haji Salim.

Kita berharap agar apa yang telah telah dikongsikan akan dapat membantu mereka yang baru menjejakkan kaki ke bumi ini dalam urusan seharian amnya dan pergaulan dengan warga Arab Mesir khasnya. Semoga apa yang telah disampaikan menjadi ilmu yang bermanfaat kepada para hadirin dan semoga segala urusan dipermudahkan oleh Allah jua.

Ustaz Ak. Md. Daud bin Pg. Matassan.

Ustazah Nasriah binti Ruslan.

Tekun belajar Bahasa 'Ammi.

Ustazah Nasriah binti Ruslan menerangkan perkataan
nombor-nombor yang digunakan di dalam Bahasa 'Ammi.
 





Disediakan oleh : Ustazah Siti Musfirah bte Misli

No comments:

Post a Comment