Friday, November 16, 2012

Sukan Tahunan 2012/2013M

Sukan Tahunan Anjuran Badan Kebajikan Penuntut Brunei Darussalam di Kaherah
Oleh : Siti Musfirah Misli

Dalam usaha melahirkan suasana yang lebih sihat dan cergas, Badan Kebajikan Penuntut Brunei Darussalam di Kaherah melalui Unit Sukan dan Kesihatan telah mengelolakan satu akitiviti Sukan Tahunan bagi para ahli BKPBDK pada Semester Pertama yang lalu.

Aktiviti ini telah dirancang antara lain bertujuan untuk mengisi masa para mahasiswa dan mahasiswi dengan aktiviti yang lebih sihat sambil beriadah bersama rakan-rakan sebaya di samping menimba ilmu sebagai mahasiswa dan mahasiswi universiti.

Akitiviti Sukan Tahunan ini telah berlangsung selama seminggu: bermula pada 9hb November 2012M yang lalu dan berakhir seminggu kemudian iaitu pada 16hb November 2012M.

Berbagai acara sukan telah diatur untuk dipertandingkan dalam Sukan Tahunan pada kali ini, antaranya ialah:
  • ·       Bola Sepak bagi mahasiwa,
  • ·       Bola Jaring bagi mahasiswi,
  • ·       Tarik Kalat bagi mahasiwa,
  • ·       Ping-Pong (beregu dan perseorangan) bagi mahasiswa dan mahasiswi,
  • ·       Bowling (beregu, perseorangan dan beregu campuran) bagi mahasiswa dan mahasiswi, dan
  • ·       Bola Tangkis (beregu dan perseorangan) bagi mahasiswa dan mahasiwi.


Acara-acara dalam Sukan Tahunan ini telah dimeriahkan dengan penyertaan mahasiswa-dan mahasiwi wakil dari rumah-rumah Putera Mahkota, Indera Wijaya dan Pendekar Alam. Begitu juga dengan kehadiran ahli-ahli yang memberikan sokongan padu kepada ahli rumah masing-masing.

Adapun Sukan Tahunan pada kali ini telah diadakan pada waktu dan di tempat yang berlainan. Markaz Syabab yang terletak di Hayyu Sadis telah menjadi medan perlawanan bagi acara-acara Bola Sepak, Bola Jaring, Tarik Kalat dan Bola Tangkis. Acara Ping-Pong pula telah dipertandingkan di Markas Putera manakala acara Bowling pula dipertandingkan di Panorama Bowling yang terletak di Madinat Nasr.

Markah-markah setiap rumah dalam setiap acara yang dipertandingkan dalam Sukan Tahunan pada kali ini dikumpulkan bersama markah keseluruhan bagi acara-acara yang dipertandingkan dalam Sukan Muhibbah anjuran USDK yang diumumkan pada 1hb Disember 2012M yang lalu.

Rumah Pendekar Alam telah berjaya menewaskan rumah-rumah lain dalam acara-acara Sukan Tahunan dan Sukan Muhibbah dengan mengumpulkan markah sebanyak 1234, diikuti dengan rumah Indera Wijaya dengan markah sebanyak 1192. Rumah Putera Mahkota pula mengambil tempat ketiga dalam kesemua acara yang dipertandingkan, dengan markah sebanyak 1175.

Hadiah-hadiah bagi para pemenang dalam Sukan Tahunan Sesi 2012/2013M telah disampaikan di majlis Sukan Muhibbah oleh Tuan Yang Terutama Dato Paduka Awg Hj Mohd Mahdi bin Pehin Orang Kaya Digadong Seri Diraja Dato Laila Utama Hj Awg Abdul Rahman, Duta Besar Negara Brunei Darussalam ke Republik Arab Mesir dan pegawai-pegawai kedutaan yang lainnya.

Aktiviti-aktiviti seperti Sukan Tahunan ini adalah sebuah aktiviti yang sangat bagus memandangkan ia mendorong para ahli BKPBDK untuk lebih mempraktikkan sukan dan gaya hidup yang lebih sihat. Ianya diharap akan dapat membantu melahirkan ahli masyarakat kita lebih berdaya saing, berfizikal kuat dan berminda cerdas. Sukan juga dapat melahirkan sikap berkerjasama dan saling bantu-membantu, sebagaimana ia mendorong kita untuk memupuk sikap saling sokong-menyokong dan berfikiran positif di kalangan ahli-ahli kita sendiri.

Semoga aktiviti yang membawa seribu kebaikan seperti ini tidak hanya terbatas di musim-musim sukan sahaja, bahkan akan sentiasa kita praktikkan dan pertingkatkan di dalam hidup bagi menjamin kehidupan yang lebih sihat, positif dan ceria.







’العقل السليم في الجسم السليم‘
























No comments:

Post a Comment