Wednesday, November 7, 2012

Majlis Gemilang Bahasa

Alhamdulilah syukur ke hadrat Allah, Majlis Besar Unit Pelajaran dan Penerangan telah selamat menutup tirainya yang berlangsung pada 7hb November 2012M bersamaan 22hb Zulhijjah 1433H. Majlis yang bertemakan ‘Mahasiswa Berprestasi Peneraju Transformasi’ dimulakan sejurus ketibaan tetamu kehormat majlis, Yang Mulia Tuan Haji Kamis bin Haji Ali.

Tanpa melengahkan masa, majlis dibuka dengan bacaan Fatihatul Kitab diketuai oleh pengacara majlis iaitu Ustaz Md Afiq bin Roslan. Seterusnya majlis diteruskan dengan ucapan alu-aluan dari Ketua Unit Pelajaran dan Penerangan sesi 2012/2013M, Ustaz Mohd Khalis bin Jofri. Antara isi ucapan beliau ialah “Semua adalah pemenang, tiada pengalah.” Ini menyuntik semangat para peserta untuk bertanding secara sihat.
Ucapan alu-aluan dari Ketua Unit Pelajaran dan Penerangan sesi 2012/2013M, Ustaz Mohd Khalis bin Jofri.

Kemudian majlis disambung dengan ucapan dari tetamu Kehormat Majlis, Yang Mulia Tuan Haji Kamis bin Haji Ali. Diantara intisari kata-kata beliau ialah supaya sentiasa membawa jati diri kebruneian walau di mana pun berada, sesuai dengan menjunjung titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia.

Ucapan dari tetamu Kehormat Majlis,
Yang Mulia Tuan Haji Kamis bin Haji Ali.
Majlis membahagikan pertandingan kepada tiga bahagian yang mana masing-masing mempunyai keunikan yang tersendiri iaitu pertandingan pidato dalam Bahasa Melayu, pertandingan kuiz ilmiah dalam Bahasa Arab Fushah dan pertandingan video dalam Bahasa Inggeris. Terlebih dahulu semua pelajar Brucai telah dibahagikan mengikut rumah-rumah sukan iaitu rumah Putera Mahkota, rumah Indera Wijaya dan rumah Pendekar Alam. Setiap rumah sukan dikehendaki menghantar wakil bagi setiap pertandingan yang dianjurkan.

Pidato yang disampaikan dari wakil rumah Pendekar Alam.
Wakil dari rumah Indera Wijaya
Wakil dari Putera Mahkota.
Menikmati sedikit jamuan ringan sebelum meneruskan majlis.
Cenderahati kepada tetamu kehormat majlis.
Pertandingan pidato telah dimenangi oleh Ustaz Mohd Husen bin Hj Ibrahim yang mewakili rumah Indera Wijaya dengan membawakan tajuk ‘Setiap Kejadian Itu Ada Hikmahnya’ dengan mengutip markah sebanyak 91%. Manakala pertandingan kuiz ilmiah juga dimenangi oleh rumah Indera Wijaya yang berjaya mengutip 31 markah. Peserta kuiz terbaik pula dianugerahkan kepada  Ustaz Ak Haji Md Wafiuddin bin Pg Hj Zulkarnain yang mewakili rumah Pendekar Alam. Rumah Indera Wijaya berjaya memonopoli setiap pertandingan apabila sekali lagi rumah tersebut memenangi tempat pertama dalam pertandingan video dengan membawa tajuk ‘Action Speaks Louder Than Words’. Keputusan disampaikan oleh ketua hakim, Ustaz ‘Abdul Qawiy bin Haji Ismail.

Keputusan disampaikan oleh ketua hakim,
 Ustaz ‘Abdul Qawiy bin Haji Ismail.
Pemenang pertandingan pidato dari rumah Indera Wijaya.
Peserta kuiz terbaik.

Pemenang dalam menghasilkan video
dari rumah Indera Wijaya

Seterusnya majlis diteruskan dengan penyampaian hadiah kepada para pemenang dan para hakim yang disampaikan oleh Presiden BKPBDK sesi 2012/2013M, Ustaz Mohammad Nazerul Wafiq bin Hj Mohammad Hussin. Majlis ditutup dengan bacaan doa penutup yang diketuai Ketua Unit Agama dan Akhlak sesi 2012/2013M,Ustaz Muhammad Saifullah bin Rosli.


Cenderahati kepada para juri.
Bacaan doa penutup yang diketuai Ketua Unit Agama dan Akhlak sesi 2012/2013M,
Ustaz Muhammad Saifullah bin Rosli.

Pertandingan Kuiz Ilmiah.






Tayangan video-video yang dipertandingkan.

Ahli Jawatan Kuasa Unit Pelajaran dan Penerangan sesi 2012/2013M.



Disediakan oleh: Ustazah Hazimah Bte Baha.

No comments:

Post a Comment