Sunday, March 13, 2016

KELAS FOTOGRAFI 2016


Disediakan Oleh:
Siti Nuramirah Syafiqah Bte Muhd Juhari
Naib Ketua Unit Media Dan Publisiti
Badan Kebajikan Penuntut Brunei darussalam Di Kaherah sesi 2015/2016




Buat pertama kalinya kelas fotografi diadakan anjuran Unit Media Dan Publisiti, Badan Kebajikan Penuntut Brunei Darussalam Di Kaherah pada 26 Januari 2016, Hari Selasa yang lalu yang diadakan di Minihall, Imarah Darussalam.
Adapun tujuan kelas fotografi ini diadakan bagi mengisi masa lapang penuntut-penuntut Brunei di Kaherah semasa cuti semester. Dengan kelas fotografi ini juga, penuntut-penuntut boleh menambah ilmu tentang fotografi dan boleh mengasah bakat setiap individu dalam bidang fotografi.

Sebanyak 22 penuntut telah menyertai kelas fotografi pada tahun ini. Tenaga pengajar terdiri daripada penuntut Brunei Darussalam yang belajar di Kaherah ini sendiri iaitu, Ustaz Ahmad Zulwaqar bin Haji Suhaili dan Ustaz Muhd Azhar bin Haji Abdul Aziz.

Antara topik-topik yang dibincangkan dalam kelas fotografi tersebut ialah pengenalan kamera DSLR dan Mirrorless, fungsi kamera, cara penggunaannya, pengetahuan mengenai lens camera, cara menggambar, jenis-jenis fotografi seperti high-key photography, low-key photography dan lain-lain lagi.


Diakhir kelas fotografi tersebut, diadakan acara bergambar ramai sebagai kenangan-kenangan. Pihak UMDP mengucapkan ribuan terima kasih kepada dua tenaga pengajar kerana sudi berkongsi ilmu dan juga kepada para peserta kerana telah menyertai kelas ini. Semoga ilmu yang didapati bermanfaat dan dipraktikkan selalu.

No comments:

Post a Comment