Thursday, March 17, 2016

MAJLIS SAMBUTAN HARI KEBANGSAAN NEGARA BRUNEI DARUSSALAM YANG KE- 32


Disediakan oleh:
Muniratussafiah bte Hj Jauhar
Ahli Unit Media Dan Publisiti
Badan Kebajikan Penuntut Brunei Darussalam D Kaherah sesi 2015/2016



Gambar ramai bersama mahasiswa NBD di Kaherah, Mesir


 “Generasi Berwawasan” adalah tema Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam kali ke-32. Alhamdulillah, pada tahun ini kami berkesempatan lagi menyambut Hari Kebangsaan di perantauan yang berlangsung di Hotel Marriott, Zamalek, Mesir pada hari Selasa, 23 Februari 2016.

Gambar ramai bersama mahasiswi NBD di Kaherah, Mesir

Adapun majlis ini diadakan pada setiap tahun bagi meraikan hari kemerdekaan Brunei Darussalam. Hadir pada majlis ini Tuan Yang Terutama Haji Abd Kahar bin Haji Hussin, Duta Besar Negara Brunei Darussalam di Kaherah, Mesir, diikuti dengan para pegawai kedutaan dan penuntut-penuntut Brunei di Kaherah, Mesir. Turut hadir, Dr. Mohamed Game'ah, wakil peribadi Sheikh Ahmed el-Tayeb, Imam besar al-Azhar, serta dimeriahkan lagi dengan kehadiran duta-duta dari negara lain.


 Acara dimulakan dengan nyanyian lagu kebangsaan Brunei “Allah Peliharakan Sultan” dan lagu kebangsaan Mesir. Bagi memeriahkan lagi sambutan Hari Kebangsaan Brunei Darussalam pada tahun ini, satu dendangan nasyid telah  dijayakan oleh mahasiswi-mahasiswi tahun 1 yang berjudul “Rahmani Rahim Allah” dan “Ya Allah Ya Rahman“.

Acara kemudiannya dimeriahkan lagi dengan persembahan hadrah dari mahasiswa-mahasiswa Tahun 1, dan ditutup dengan gabungan unik nyanyian Lagu patriotik dan deklamasi sajak. Lagu Patriotik tersebut bertajuk “Merdeka Brunei Darussalam & Brunei Bumi Bertuah” manakala sajak pula nukilan Abdullah Tahir, “Wira Bangsa”, telah dipilih untuk dipersembahkan pada malam majlis tersebut, sesuai dengan tema Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam pada tahun ini.

gambar selebihnya, klik sini:

No comments:

Post a Comment