Monday, February 11, 2013

Kuliah Subuh Bersama Mufti


Yang Berhormat Pehin Dato Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia Dr. Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned

Alhamdulilah syukur ke hadrat Allah Subhanahu Wa Taala. Belum pun reda kegembiraan setelah bersua muka dengan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mui'zzaddien Waddaulah ibni Almarhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien Sultan Dan Yang Dipertuan Negara Brunei Darussalam, pelajar-pelajar di Qaherah, Mesir, berpeluang pula bertemu dan seterusnya mengadakan kuliah subuh bersama Yang Berhormat Pehin Dato Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia Dr. Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned, Mufti Kerajaan pada hari Khamis, 7hb Februari 2013M, melalui Unit Agama Dan Akhlak (UADA) dan Unit Pelajaran Dan Penerangan (UPDP).

Majlis dimulakan dengan solat Subuh berjemaah dan diteruskan dengan kuliah subuh yang menyentuh mengenai ‘Role Model’ ataupun ikutan yang baik. Yang Berhormat Pehin menegaskan bahawasanya Allah telah pun menyebut dan telah menentukan siapakah dia ikutan yang baik itu di dalam Surah Al-Ahzab ayat 21 yang bermaksud “Sungguh telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu…”.



Ini jelas menunjukkan Rasulullah lah ikutan ataupun uswah hasanah dalam semua bidang dan dari segi aspek apa pun.Namun amat mengecewakan apabila orang Islam sendiri mencari-cari ke barat dan ke timur untuk memilih role model tersebut. Padahal ianya telah terbukti dan jelas bahawa Rasulullah lah sebaik-baik teladan dan sebaik-baik ikutan. Yang Berhormat Pehin juga menambah bahawa fenomena ini berlaku pada setiap peringkat umur tidak kira remaja, kanak-kanak mahupun orang tua. Ini sangat merugikan kerana ia merupakan seperti menegakkan benang yang basah. Yang Berhormat Pehin juga sempat mengongsikan dua buah cerita yang memaparkan jelas teladan pada diri Rasulullah.

Sebelum kuliah subuh ditutup, Yang Berhormat Pehin berpesan untuk sentiasa menghormati guru dan menjelaskan bahawa guru tidak semestinya berada di sekolah sahaja bahkan ibu bapa itu guru,suami itu guru dan guru segala guru ialah Rasulullah Sollallahu a’laihi wassalam.

Yang berhormat juga menyatakan bahawa keperibadian dan akhlak yang hebat hanya dapat dibentuk dengan agama samawi yang tertinggi, tidak lain tidak bukan agama Islam yang diredhai Allah. Beliau juga menyeru para pelajar agar menjadi penerus dan penegak seterusnya menjadi tiang negara untuk mengekalkan aliran ahli Sunnah wal Jamaah dan mazhab Syafie yang merupakan tunggak utama yang menghalang pengaruh tidak baik di Negara Brunei Darussalam.

Majlis ditutup dengan bacaan doa selamat yang dibacakan oleh Yang Berhormat Pehin sendiri dan seterusnya menikmati jamuan. Semoga dengan adanya majlis ini akan lebih menyuntik semangat para pelajar untuk menjadikan Rasulullah sebagai idola dan seterusnya membentuk keperibadian yang hebat sebagai pemuda pemudi harapan bangsa, agama dan negara.

Disediakan Oleh: Hazimah bte Baha

No comments:

Post a Comment