Sunday, October 5, 2014

Majlis Ibadah Korban

5HB OKTOBER 2014 - Bulan Zulhijjah merupakan bulan yang tidak asing lagi dengan perayaan besar umat Islam, iaitu Hari Raya Aidiladha. Di samping merayakan hari kebesaran Islam ini, warga BruCai tidak lupa untuk mengadakan majlis ibadah korban yang merupakan antara tuntutan syarabagi umat Islam. 

Adapun tujuan majlis tersebut diadakan adalah untuk memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menuruti perintah Allah untuk mengorbankan anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah Subhanahu Wa Taala.

Sebelum penyembelihan dijalankan.

Majlis bermula kira-kira pukul 8 pagi dengan penyembelihan kambing pertama yang dilakukan oleh Ustaz Zaki. Ini bertujuan untuk memperlihatkan kepada penuntut cara-cara penyembelihan yang betul. Setelah itu, barulah para mahasiswa mula menyembelih binatang korban mengikut kumpulan yang telah ditetapkan sebelum majlis bermula. 

Suasana luar bangunan Darussalam.

Dari sini, para mahasiswa berpeluang untuk untuk menimba pengalaman menyembelih binatang korban. Penyembelihan mereka diawasi oleh para pengajar yang berpengetahuan. Manakala para mahasiswi memotong dan membahagikan daging-daging korban untuk diagih-agihkan.

Daging dipotong dan dibahagikan sebelum diagih-agihkan.


Untuk makluman, sebanyak sepuluh ekor kambing dan dua ekor kerbau yang dijadikan binatang korban dalam majlis ini.

Selepas solat fardhu Zuhur, daging-daging korban mula diagihkan (tauzi) oleh para mahasiswa, iaitu 1/3 kepada kaum fakir miskin, 1/3 kepada kaum keluarga dan 1/3 lagi diberikan kepada pemilik binatang korban.

Manakala para mahasiswi telah bekerjasama untuk memasak daging-daging korban untuk dihidangkan kepada semua warga BruCai selepas solat Maghrib.

Kesimpulannya, Alhamdulillah majlis ini berjalan dengan lancar dengan izin Allah Subhanahu Wa Taala berkat kerjasama semua mahasiswa dan mahasiswi BruCai yang memberi komitmen yang tinggi bagi menjayakan majlis ini.



No comments:

Post a Comment