"RISALAH ADAB SULUK AL-MURID"
BIODATA PENULIS
Beliau ialah Al-Habib Abdullah bin ‘Alawi bin Muhammad bin Ahmad bin
Abdullah bin Muhammad al-Haddad. Dilahirkan pada Isnin malam 5 safar 1044H
bersamaan 30 Julai 1634M, namun ada juga yang mengatakan bahawa beliau telah
dilahirkan pada malam Khamis. Beliau lahir disebuah perkampungan bernama Zubair
yang terletak berhampiran dengan Kota Tarim di Wadi Hadramaut, Yaman.
Imam Abdullah al-Haddad rahimahullah adalah merupakan salah seorang
tokoh ahli tasawuf yang masyhur pada kurun ke-11. Manakala manhaj beliau
didalam bertasawuf adalah menurut sebagaimana yang dikemukakan oleh Imam Abu
Hamid al-Ghazzali (450H-505H) rahimahullah.. Beliau juga telah digelar oleh
para ulama pada zamannya dengan gelaran Qutb al-Irsyad “قطب الإرشاد ” dan merupakan mujaddid pada kurun ke-12 hijriah.
Sebagai menggambarkan akan kemasyhuran Imam Abdullah al-Haddad, terdapat
suatu ungkapan pernah diungkapkan berhubung dengan kedudukan beliau dengan
ungkapan yang indah, iaitu ; "Dalam dunia tasawwuf Imam Ghazzali ibarat
pemintal kain, manakala Imam as-Sya’rani pula ibarat tukang potong dan Imam al-Haddad
adalah penjahitnya ".
Perlu disebutkan disini bahawa Imam Abdullah
al-Haddad rahimahullah berpegang dengan aqidah Ahli Sunnah wal’ Jamaah melalui
jalan ataupun mazhab al-Asya'irah, dan dalam mazhab fiqhi pula beliau adalah
bermazhabkan dengan mazhab Imam as-Syafi'e (150H) rahimahullah.
Imam Abdullah al-Haddad rahimahullah juga ada menyusun wirid-wirid serta
amalan-amalan zikir . Diantara wirid beliau yang masyhur adalah yang dikenali
dengan “Ratib al-Haddad – راتب الحدّاد
”.
Disamping itu, beliau banyak berjasa di dunia Islam khususnya dalam
bidang penulisan dan da'wah serta pendidikan kerohanian. Diantara karya-karya beliau
yang masyhur ialah seperti:
1. النصائح الدينية والوصايا
الإيمانية
2. الدعوة التامة والتذكرة العامة
3. رسالة المعاونة والمظاهرة
والمؤازرة للراغبين من المؤمنين
4. الفصول العلمية والأصول الحكمية
5. سبيل الإدكار بما يمر بالإنسان
وينقضي له من الأعمار
6. رسالة المذاكرة مع الإخوان
المحبين من أهل الخير والدين
7. رسالة آداب سلوك المريد
8. كتاب الحكم
9. النفائس العلوية في المسائل
الصوفية
10. إتحاف السائل بجواب المسائل
Bagi sesiapa yang pernah membaca serta mengamati
akan karya-karya Imam Abdullah al-Haddad, nescaya mereka akan mendapati bahawa
ianya sarat dengan kata-kata nasihat dan kata-kata hikmah yang amat berguna.
Maka tidak hairanlah karya-karya beliau telah tersebar luas dimuka bumi ini,
sehinggakan kebanyakan karya-karya tersebut telah banyak diterjemahkan kedalam
bahasa-bahasa yang lain seperti Bahasa Melayu, Inggeris dan sebagainya. Karya
ataupun kitab-kitab beliau juga banyak diguna pakai dan banyak memberi manfaat
kepada para murid atau salik yang ingin mendekatkan diri kepada Allah Ta'ala.
Pada akhir hayat Imam al-Haddad, iaitu pada hari
Khamis 27 Ramadhan tahun 1132H, beliau mula sakit yang dikatakan berlanjutan
selama 40 hari, sehingga pada malam Selasa 7 Dzulqaedah tahun 1132H, Imam
murabbi ummah al-Haddad rahimahullah dijemput oleh Allah Ta'ala pada usianya
lebih kurang 89 tahun. Makam beliau terletak di permakaman Zanbal di Kota
Tarim, Hadramaut, Yaman. Semoga Allah melimpahkan rahmatnya kepada rohnya dan
memberi manfaat kepada kita dengan ilmu-ilmu nya. Amin.
KETERANGAN
KITAB
Nama Buku : Risalah Adab Suluk al-Murid ( رسالة آداب سلوك المريد )
Penulis Kitab : Al-Habib Abdullah bin ‘Alawi al-Haddad al-Hadhrami asy-Syafi'e.
( الحبيب عبد الله بن علوي الحداد الحضرمي
الشافعي )
Cetakan : al-Wabil
as-Shoyyib, (الوابل
الصيب للإنتاج والتوزيع والنشر ) Cetakan
Pertama, Tahun 1430H
/2009M
Jumlah Mukasurat : 76 termasuk isi kandungan
dan 17 fasal.
Gambaran : Tidak lebih dari 5 mukasurat, paling sedikit
dalam 2-3 mukasurat
Terdapat 2 jenis cetakan
kitab yang dijumpai. Adapun kitab yang digunakan dalam bahath ini adalah kitab
yang dicetak oleh Syarikat al-Wabil.
Diantara keistimewaan kitab
ini adalah isinya yang saling berkaitan dari satu fasal ke satu fasal
seterusnya. Kitab ini dimulakan dengan kata-kata aluan sebagai muqaddimah dari
Syeikh Mustafa Hasan Badawi, iaitu yang bertanggungjawab dalam penerbitan kitab
ini, yang antara lain beliau menyatakan bahawa:
"Risalah ini jelas
binaan ayatnya, sungguh mendalam maknanya. Ia menerangkan kepada murid dan
salik akan jalan yang ditempuhi oleh ahli-ahli sufi serta adab-adab yang wajib
keatasnya untuk beriltizam dan berpegang dengannya supaya perjalanan mereka
kepada Allah Ta'ala sampai ke penghujungnya, dan agar usahanya membuahkan hasil
dan diredhai oleh Allah Ta'ala".
Setelah itu ialah muqaddimah atau pendahuluan bagi kitab ini
dari penulis iaitu al-Imam Abdullah al-Haddad rahimahullah. Didalamnya beliau
menasihatkan kepada setiap murid atau salik dengan kata-katanya:
"Ketahuilah wahai
murid yang menuntut, yang dengan penuh minat ingin menujukan diri kepada Allah
SWT, sesungguhnya ketika kamu ingin memohon dariku untuk memberikan sesuatu pesanan
dari bicaraku (kalamku) yang berkaitan dengan jalan(طريق) yang amu sedang menuju
kepadaNya, belum aku atangkan sesuatu yang dapat aku sampaikan kini".
Selain
itu, beliau juga menjelaskan bahawa dalam penulisan kitab ini adalah lebih baik
jika beliau mencatatkan ringkasan tentang adab-adab dan cara-cara bagaimana
seorang murid menuju ke jalan Allah SWT dan membahagikannya kepada beberapa
fasal dengan menggunakan ibarat-ibarat yang mudah difahami ramai.
PERBAHASAN
& ISI KANDUNGAN KITAB
Kitab
ini mempunyai 17 fasal yang membincangkan akan adab-adab serta keperluan dan
tunjuk ajar bagi setiap murid atau salik dalam meniti dijalan Allah Ta'ala,
iaitu:
(FASAL
1-6)
FASAL
(1): JALAN PERTAMA KE ATAS MURID HENDAKLAH
IA MEMPUNYAI DORONGAN KEBATINAN YANG KUAT.
Imam al-Haddad al-hadrami menyebutkan mengenai
jalan pertama yang perlu keatas murid itu ialah memiliki dorongan kebatinan
yang kuat yang muncul di dalam hati seorang hamba itu di mana ianya
menggerakkan, menarik minat serta mengajak dirinya untuk berada di jalan Allah
dan hari akhirat. Dan membelakangi perkara duniawi dan yang biasanya di kejar
oleh manusia seperti mengumpul harta kekayaan dan bersenang-senang menurut kehendak
nafsu dan syahwatnya dan bermegah-megahan dengan keindahan dan kemewahannya.
Keatas setiap murid itu
hendaklah ia berusaha untuk menguatkan dorongan kebatinannya itu, menjaganya
serta menurut ajakan dorongan itu – dengan cara mengingati Allah, merenung dan
meneliti segala kekuasaan Nya, dan berdampingan dengan wali-wali Allah.
FASAL (2): TAUBAT
DAN SYARATNYA, SERTA MEMELIHARA DIRI DARI DOSA-DOSA.
Tindakan
pertama yang dimulakan oleh setiap murid itu ialah bertaubat dengan
sebenar-benar taubat kepada Allah Subhanahu Wata’ala dari kesemua dosa-dosa.
Syarat sah taubat ialah dengan benar-benar menyesali atas perbuatan dosa
bersama mempunya keazaman yang kuat untuk tidak melakukan kembali dosanya itu
sepanjang umurnya. Dan hendaklah keatas setiap murid itu memelihara dirinya
dari membuat sekecil-kecil dosa apatah lagi melakukan dosa-dosa besar laksana
ia memelihara dirinya dari meminum racun yang berbisa.
FASAL (3): MENJAGA
HATI DARI PERASAAN WAS-WAS, ANGAN-ANGAN KOSONG DAN LINTASAN-LINTASAN FIKIRAN
YANG KOTOR.
Hendaklah ke atas
setiap murid itu berusaha dalam menjaga hatinya dari perasaan was-was,
angan-angan kosong dan lintasan-lintasan fikiran yang kotor. Hendaklah ia
membina dipintu hatinya sebuah dinding yang mengawasi dan mencegah
perkara-perkara yang masuk didalamnya. Jika sekiranya perkara-perkara yang
disebut diatas telah masuk kedalam hati tersebut, nescaya ianya akan merosakkan
hati, dan apabila hati itu rosak maka sukarlah
untuk mengeluarkan semula penyakit yang berselaput didalamnya. Antara penyakit-penyakit
hati yang membahayakan ialah sifat-sifat membesar diri atau bongkak, riya' atau
menunjuk-nunjuk dan hasad atau dengki.
FASAL (4): MENCEGAH SELURUH ANGGOTA DARI MAKSIAT.
Seorang murid harus
berusaha untuk mencegah anggota badannya dari perkara maksiat dan dosa-dosa,
tidak menggerakkannya kecuali untuk membuat perkara ketaatan, dan tidak pula ia
melakukan sesuatu kecuali ianya memberi manfaat untuk dirinya di akhirat kelak.
Hendaklah ia
bersungguh-sungguh dalam memelihara lidahnya, maka sesungguhnya walaupun bentuk
lisan itu kecil akan tetapi bencananya dan kesannya amat besar. Hendaklah
lidahnya itu dijaga dari berdusta, mengumpat dan seterusnya segala percakapan
yang dilarang agama. Hendaklah juga ia menjaganya dari menuturkan perkataan-perkataan
yang kotor, melibatkan diri dalam perkara-perkara yang tidak ada sangkut-paut
dengan diri sendiri. Meskipun yang demikian itu tidak haram hukumnya akan
tetapi ia akan mengeraskan hati dan mensia-siakan masa tanpa faedah. Ketahuilah
jua bahawasanya pendengaran dan penglihatan itu adalah dua pintu yang sentiasa
terbuka menuju ke hati, yang mana apa sahaja yang masuk menerusi kedua
pancaindera tersebut akhirnya akan sampai ke hati.
FASAL (5): SENTIASA
DALAM KEADAAN SUCI.
Hendaklah ke atas murid
itu untuk sentiasa dalam keadaan suci. setiap kali ia berhadas hendaklah ia
berwudhu dan solat dua rakaat, dan jika sekiranya ia sudah berkahwin hendaklah
ia bersegera untuk mandi junub selepas mendatangi isterinya dan jangan membiarkan
dirinya dalam keadaan janabah pada waktu yang lama.
Di dalam cara
mengekalkan diri supaya sentiasa dalam keadaan suci ialah dengan mengambil
permakanan yang sedikit. Apabila makan
seseorang itu banyak maka ianya akan membuat dirinya selalu berhadas dan
susahlah baginya dalam mengekalkan kesucian dirinya. Sebaliknya jika sekiranya
makannya hanya sedikit, ianya akan membantunya untuk sentiasa dalam keadaan
suci dan memudahkan untuk berjaga di tengah malam ( bertahajjud ), sedangkan
tahajjud itu adalah sangat-sangat dituntut dan digalakkan.
FASAL (6): SENTIASA
BERADA DI JALAN ALLAH.
Hendaklah ke atas
setiap murid itu sepatutnya ia adalah orang yang paling menjauhi
maksiat-maksiat dan perkara-perkara yang dilarang, dan paling kuat menjaga
perkara-perkara fardhu dan yang dianjurkan, dan yang paling memelihara
amalannya untuk mendekatkan diri kepada Allah dan yang paling cenderung untuk
membuat kebaikan. Seseorang murid itu tidak ada bezanya dengan manusia yang
lain kecuali ianya berada di jalan Allah dan mentaati perintah-Nya serta mengasingkan
diri dari segala yang menghalangnya untuk beribadat.
Hendaklah juga ia menjadi
seorang yang sangat berkira dalam setiap hembusan nafasnya dan bakhil dalam setiap
masanya, tidaklah ia membazirkan atau meluangkan masanya sedikit mahupun banyak
kecuali di dalam mendekatkan dirinya kepada Allah dan yang akan mendatangkan
manfaat baginya untuk akhirat kelak.
(FASAL
7-12)
FASAL (7) : KEWAJIBAN
SOLAT DAN RUH IBADAT.
Diantara nasihat-nasihat al-Imam Abdullah al-Haddad
kepada setiap murid atau salik ialah menjaga solat dan mendirikan solat 5 waktu
dengan menyempurnakan segala bacaannya, khusyuknya, rukuknya, sujudnya dan
segala rukun dan sunat. Merasakan dalam hati sebelum mendirikan solat akan
keagungan yang akan disembah iaitu Allah Subhanahu Ta’ala.
Beliau juga mengingatkan kepada murid agar jangan lalai dan was-was dalam
beribadah, dan menjauhkan hal dunia ketika sedang beribadah. Beliau memetik
hadith Rasulullah SAW yang kira-kira mafhumnya: bagi setiap hamba yang ingin
mendirikan solat, maka hendaklah ia menghadapkan diri seluruhnya kepada Allah Subahanahu
Ta’ala, jika ia berpaling buat kali yang pertama, maka ia seolah-olah ada yang
lebih baik dari Allah, begitu juga kali keduanya, sampailah ia berpaling buat
kali ketiga, maka ketika itu Allah Ta'ala sendiri yang akan berpaling
daripadanya.
FASAL (8): MENJAGA SOLAT JUM'AT DAN SOLAT BERJEMA'AH SERTA
AMALAN-AMALAN SUNAT.
Al-Imam Abdullah al-Haddad mengingatkan agar
tidak meninggalkan solat Jum’at dan berjema’ah, kerana ianya adalah adat dan budaya
atau kebiasaan bagi ahli bathil dan orang jahil. Beliau juga memberitahu kepada murid, sesiapa mengimarahkan waktu selepas
solat subuh dengan perkara sunat, maka akan dilimpahi rezeki dari segi jasmani.
Misalnya kesihatan. Bagi sesiapa mengimarahkan waktu selepas solat asar dengan perkara sunat,
maka akan dilimpahi rezeki dari segi kerohanian. Misalnya ketetapan hati.
FASAL (9): SENTIASA
BERZIKIR DAN BERTAFAKKUR.
Imam Al-Haddad Rahimahullah memberitahu kepada setiap murid untuk
menetapkan hati pada jalan Allah selepas melakukan segala ketaatan dan menjauhi
larangannya. Dengan cara sentiasa berzikir pada setiap keadaan, waktu dan
tempat dengan hati dan lisan. Diantara caranya juga adalah dengan sentiasa bertafakkur
akan kebesaran Allah Subahanahu Wa Ta’ala.
Beliau memberitahu kepada murid, jenis tafakkur itu ada 3 :
1. Bertafakkur akan kebesaran, keajaiban, kekuasaan Allah yang ada di langit dan di
bumi, kesannya kita akan mengenal Allah Subhanahu Wa Ta’ala, iaitu Ma'rifatullah.
2. Bertafakkur akan segala nikmatnya, natijahnya
akan merasa Mahabbatullah.
3. Bertafakkur akan dunia, akhirat dan keadaan
ciptaannya, faedahnya akan meninggalkan keduniaan dan menuju kepada akhirat
yang akan membuahkan az-Zuhd fi ad-Dunia.
FASAL (10): MELAWAN HAWA NAFSU YANG MENDORONG KEPADA MALAS DALAM
IBADAH DAN KETAATAN.
Imam Al-Haddad Rahimahullah memberitahu kepada setiap murid akan cara
untuk melawan hawa nafsu yang mendorong pada malas membuat ketaatan dan
beribadah, iaitu:
- Menanamkan rasa “ar-rojaa'", yakni
harapan. Dengan mengingatkan janji baik Allah bagi yang taat padanya, dari
segala nikmat, rahmat, kemenangan, kemuliaan, syurga dan sebagainya.
- Beliau juga menasihatkan bagi sesiapa yang melakukan
maksiat dan melakukan dosa, hendaklah menghadirkan rasa “al-Khauf”, yakni
takut. Setiap hamba mesti mengingati akan janji Allah bagi siapa yang melakukan
maksiat, seperti azab, neraka dan sebagainya.
FASAL (11): BERSABAR
DALAM MEMERANGI HAWA NAFSU.
Imam Al-Haddad al-Hadrami mengingatkan kepada setiap murid dan salik
dijalan Allah, bahawa nafsu sentiasa menyeru kepada melakukan keburukkan, iaitu
Nafsu al-Ammarah Bissuu'. Antara cara untuk memerangi hawa nafsu ini
adalah dengan cara banyak bersabar. Adapun jika murid itu sudah memerangi hawa
nafsu dengan cara bersabar, maka nafsunya itu akan berpindah, berubah kepada Nafsu
al-Lawwamah, yang akan menuju kepada Nafsu al-Muthmainnah.
Beliau juga mengingatkan bahawa hati itu berbolak-balik, untuk
menetapkannya adalah dengan cara menanamkan ar-Roghbah, iaitu cenderung
berbuat kebaikan kepada Allah.
FASAL (12): BERSABAR
AKAN KESUSAHAN DAN KESEMPITAN HIDUP.
Imam Al-Haddad Rahimahullah menasihatkan kepada murid agar bersabar dan
bersyukur kepada Allah dalam kehidupan yang susah. Kerana kehidupan seperti ini
adalah ciri-ciri kehidupan para nabi, para wali dan para orang soleh.
Beliau juga mengingatkan kepada murid, bahawa perasaan yang sentiasa
mahukan nikmat dunia, bersenang-lenang, suka akan kehiasanan dunia, yang membuat
hamba itu cinta dunia, adalah ibarat racun
yang membunuh.
Beliau juga memberitahu, rezeki adalah qadar Allah yang sudah
dibahagikan, disusun bagi setiap hambanya. Ada diantara hambanya yang
dilimpahkan rezeki yang luas, dan juga ada diantara hambanya yang disempitkan
rezeki. Itu adalah hikmah Allah, hanya Allah sahaja yang tahu.
Seterusnya Imam Al-Haddad al-Hadrami juga menasihatkan kepada murid, agar
jangan sesekali berangan panjang, kerana ianya akan membawa pada cinta dunia,
yang akan mendorong rasa berat untuk melakukan
ibadah, ketaatan, dan meninggalkan akhirat.
(FASAL
13-17)
FASAL (13): SABAR KEATAS
KESAKITAN DAN ANCAMAN YANG MENIMPA.
Di dalam
fasal ini, al-Imam al-Haddad rahimahullah telah menasihati para muridin bahawa
di dalam perjalanan menuju Allah Subhanahu Wa Taala , pasti akan ada banyak
cobaan, rintangan, kesakitan yang akan menimpa dirinya. Bila perkara ini
terjadi maka haruslah bagi para muridin untuk bersabar dan sentiasa sucikan
hati. Kemudian para muridin juga dinasihatkan agar jangan sekali-kali membalas
keburukan orang kepada mereka dengen kata-kata yang buruk.
Al-Imam al-Haddad
rahimahullah juga menasihati agar para muridin sentiasa mempunyai sifat
memaafkan dan mendoakan kebaikan kepada orang lain , yang mana dua sifat ini
ialah antara sifat para shiddiqien.
FASAL (14): PENYUCIAN HATI.
Sebuah fasal
yang menarik yang disematkan oleh al-Imam al-Haddad al-Hadhrami rahimahullah,
yang mana beliau menerangkan tentang perlunya para muridin untuk mensucikan
hati mereka dari takut kepada makhluq dan dari sifat tamak akan dunia. Ini
kerana dua sifat ini akan membawa manusia kepada tiga perkara, iaitu: diam akan
kebatilan, mudahanah dalam agama dan meninggalkan al-amr bil ma’ruf
dan an-nahyu ‘anil munkar.
FASAL (15): LARANGAN MENCARI
DAN MENGHARAP MUKASYAFAH DAN KARAMAH.
Adalah satu
kemudharatan kata al-Imam al-Haddad al-Hadhrami rahimahullah bagi para muridin,
untuk meinginkan dan berharap mendapat mukasyafat dan karamah. Beliau juga
berkata adalah menjadi sesuatu kebiasaan bagi orang yang inginkan mukasyafah
dan karamah, perkara ini tidak akan datang pada diri mereka. Berlawanan
dengan orang yang membenci perkara ini terjadi pada mereka, orang yang seperti
iniah yang selalunya akan zahir pada mereka mukasyafah dan karamah.
Beliau juga
menerangkan bahawa, kadang-kadang perkara seumpamanya juga datang pada orang
yang menginginkannya, tapi ia bukanlah merupakan karamah bahkan sebagai ihanah
iaitu penghinaan bagi orang-orang yang lalai, serta sebagai ujian kepada
orang-orang yang beriman.
FASAL (16): YAKIN DENGAN
REZEKI YANG DATANG DARI ALLAH TA'ALA.
Didalam
fasal ini, al-Imam al-Haddad rahimahullah menasihatkan agar para muridin agar
sentiasa bersangka baik terhadap rezeki yang dikurniakan Allah kepada hambanya.
Beliau juga dalam hal ini telah mengemukakan dalil, ayat keenam dari surah Hud
tentang perlunya yakin dengan janji Allah Taala dalam hal rezeki. Kemudian
beliau menyebutkan pula ayat ketujuh belas dari surah al-Ankabut ,
sebagai dalil akan perlunya bagi para muridin meminta rezeki dari Allah dan
tidak merasa risau akan rezekinya yang telah dijamin, malah hendaklah ia
berbuat dengan apa yang diperintahkan.
FASAL (17): BERSAHABAT DAN BERDAMPING
DENGAN PARA SHOLEHIN, SERTA ADAB DAN SIFAT SYEIKH YANG MURSYID.
Al-Imam al-Haddad
al-Hadhrami rahimahullah telah menerangkan dalam bab ini , satu perbincangan
yang panjang mengenai perlunya bagi para muridin untuk ber-suhbah dengan
para ulama dan orang-orang soleh.
Beliau menasihatkan
agar para muridin sentiasa mentaati syeikh mereka sama ada secara zahir ataupun
batin , sama ada ketika bersama syeikh ataupun tidak. Boleh sahaja kata beliau
jika seseorang muridin tidak mentaati syeikhya dari segi batin, syeikhnya itu
mengetahui.
Al-Imam al-Haddad
al-hadhrami rahimahullah juga dalam fasal ini melarang para muridin untuk
meminta tunjuk mukasyafah dan karamah dari syeikh mereka, dan
jika berlaku sedemikian pun, seorang syeikh yang kamil tidak akan menunjukkan mukasyfat-nya
sungguhpun mereka mampu untuk berbuat demikian.
Kemudian
beliau juga memberi nasihat bagi para muridin agar sentiasa berwaspada supaya
jangan sampai syeikh berubah hati dan berpaling dari mereka . Beliau memberi
tamsilan dimana jika dikumpulkan syeikh-syeikh dari timur dan barat sekalipun
tidak akan mampu merubah hati syeikh kecuali syeikh itu sendiri yang
meredhakannya.
Dalam pencarian
syeikh yang kamil pula, beliau menasihati agar sebelum menerima seseorang
syeikh perlulah dulu diselidiki dan diteliti hal ehwal syeikh tersebut dan
perlulah bagi para muridin kenal dengan sungguh-sungguh akan keahliannya.
Pada akhir
fasal ini juga al-Imam al-Hadad al-Hadhrami rahimahullah juga telah menukilkan serba sedikit nasihat yang
berkaitan dengan Syeikh at-Tahkim yang mana para muridin dengan syeikh
tahkim ini diibaratkan seperti anak kecil dan ibu. Manakala Syeikh at-Tabarruk
pula adalah seperti tujuan bertemu dan belajar darinya untuk mendapatkan
keberkatan. Wallahu a’lam .
KHATIMAH
Sebelum menutup kitab, Imam al-Habib Abdullah
'Alawi al-Haddad menasihatkan kepada setiap murid atau salik untuk meminta atau
bertanya terus kepada syeikh atau gurunya jika terdapat sebarang pertanyaan
atau soalan walau sebanyak yang dimahukan oleh Murid itu. Jangan hanya kerana
sebab seorang murid itu mahu menjaga adab terhadap syeikhnya, ia menghalang
dirinya dari meminta atau bertanya.
Kerana diamnya seorang murid itu dari
meminta atau bertanya bukanlah bererti satu adab yang baik. Melainkan jikalau
syeikhnya itu sendiri yang melarangnya dari meminta atau bertanya kepadanya,
maka itulah yang patut dipatuhinya. Ibarat kata pepatah, malu bertanya sesat
jalan dan malu biar bertempat.
Antara sifat-sifat seorang murid yang benar
ialah ;
Tidak layak seseorang itu dipanggil sebagai
Murid melainkan selepas dia mendapati segala yang terdapat dalam Al-Quran itu
semua yang dimahukannya. Hendaklah seorang Murid itu memandang lebih kepada
kekurangan yang ada pada dirinya, bukan hanya memandang kepada kelebihannya.
Cukuplah Allah sahaja yang memenuhi keperluannya, bukan berhajat kepada
hamba-hambaNya.
Seorang murid itu hendaklah sentiasa menjaga
batasan-batasan dan janji-janji Allah, sentiasa redha dengan apa yang ada serta
bersabar jika kehilangan sesuatu.
Seorang murid itu hendaklah sentiasa
bersyukur keatas segala nikmat yang Allah beri kepadanya, bersabar jika
ditimpa bala bencana, redha dengan kepahitan ketentuan yang Allah tetapkan
kepadanya, sentiasa memuji Tuhannya sama ada ketika suka dan duka dan sentiasa
mengikhlaskan dirinya kepada Allah dalam keadaan terang mahupun sembunyi.
Seorang murid tidak harus memperhambakan
dirinya kepada selain dari Allah, dialah yang seharusnya memimpin nafsunya, bukan dia
yang dipimpin oleh nafsunya dan terkongkong dengan adat dan kebiasaan. Seluruh
percakapannya, perbuatannya serta keadaanya hendaklah dihiasi dengan
perkara-perkara yang baik. Akhirnya hendaklah seorang murid itu menjadikan Nabi
Muhammad SAW sebagai idolanya dan ikutannya.
Imam al-Habib Abdullah bin 'Alawi al-Haddad rahimahullah
mengakhiri kitabnya dengan bacaan doa dan menyatakan bahawa kitab ini "Adab
Suluk al-Murid" selesai ditulis pada malam ketujuh atau kelapan, bulan
Ramadhan, tahun 1071 hijrah.
Disediakan oleh:
Muhammad Aisamuddin bin Haji Selaman
Mohammad Izzat Izzuddin bin PKDP Haji Emran
Muhammad Hairul Nizam bin Muhammad
Muhammad Jalaluddin bin Junaidi
Ak. Muhammad Muzhaffar bin Pg. Haji Rusjdi
Muhammad Ammar Fashan bin Ahmad
Disunting oleh:
Hilman bin Haji Salim
No comments:
Post a Comment